שיבוץ יהלומים

תכשיטי יהלומים הם אביזר האופנה הכי יוקרתי שיש. נשים רבות אוהבות להתקשט בתכשיטי יהלומים שונים, החל מעגילי יהלום קטנים, ועד לשרשראות יהלומים יוקרתיות במיוחד.
בשנים האחרונות החל טרנד של תכשיטי יהלומים לגבר, בעיקר אצל מפורסמי הוליווד ושחקני כדורגל. לתכשיטי יהלומים יש את הזוהר המיוחד שלהם שנובע מהאש וניצוץ המיוחד של היהלום, וזה מה שמושך רבים לקנות ולהתהדר בתכשיטי יהלומים.
רוב תכשיטי היהלומים עשויים מזהב, והשידוך בין הזהב ליהלומים נקרא “שיבוץ”. מלאכת השיבוץ היא מאד עדינה ומורכבת. אנשי המקצוע שעוסקים במלאכת השיבוץ משתמשים בכלי עבודה מיוחדים, ולעיתים קרובות מאד נעזרים בהגדלה, בינהם המיקרוסקופ, בכדי לדייק במלאכה העדינה הזו.
ישנם כמה סוגים של שיבוצים, ולהלן הפופולריים שבהם:

שיבוץ שיניים לטבעת יהלומים

באנגלית שיבוץ שיניים נקרא “PRONG” מהמילה “קילשון”, וכך למעשה נראה שיבוץ זה: כמו שיני קילשון המחזיקות את היהלום.
צורת שיבוץ זה מתאים לתכשיטים המשבצים יהלום בודד כמו טבעות אירוסין מיוחדות קלאסיות, עגילי יהלום צמודי אוזן, תליון יהלום בודד וכדומה.
מספר השיניים האוחזות באבן משתנה בהתאם לעיצוב התכשיט, ניתן למצוא תכשיטים עם שלוש שיניים האוחזות ביהלום, ויש אף תכשיטים עם עשר שיניים המקיפות את היהלום.
הכי פופולרים זה שיבוץ של ארבע שיניים או שש שיניים ביהלומים עגולים, אך גם מתאים לשאר צורות היהלומים המלוטשים.
שיבוץ שיניים הוא השיבוץ שהכי “מחמיא” ליהלום מכיוון שרוב היהלום חשוף לאור, ויש מעט מאד זהב שמסתיר אותו. בצורה זו יש מקסימום של חדירת אור לתוך היהלום, ויציאת האור מהיהלום אחרי שבירותו, מה שנותן ליהלום את אפקט הניצוץ והאש המופרסם שלו.

שיבוץ כוס

בשיבוץ זה יוצרים בתכשיט מעין כוס שבתוכה מניחים את היהלום. למעשה היהלום שקוע בתוך הזהב וחלקו התחתון של היהלום לא נראה לעין.
זהו השיבוץ שהכי פחות מחמיא ליהלומים כיוון שאין אפשרות לאור לחדור לחלקו התחתון של היהלום וזה נותן ליהלום מראה עמום.
מתאים לכל צורות היהלומים המלוטשים, ואף לשיבוץ יהלומים גולמיים, אולם לא מומלץ לקנות טבעות עם יהלום בשיבוץ זה בגלל איבוד הזוהר של היהלום.

שיבוץ בלתי נראה

כשמו כן הוא: בשיבוץ זה לא רואים את את האופן שבו היהלומים מוחזקים בזהב. שיבוץ הזה נפוץ בתכשיטים  שבהם ישנם כמה יהלומים (בדרך כלל יהלומים מרובעים) שמונחים אחד ליד השני בתכשיט. בשיבוץ בלתי נראה היהלומים למעשה מוחזקים בתוך התכשיט על ידי הלחץ שהם יוצרים אחד על השני. את היהלומים שלוחצים אחד על השני מקיפה מסגרת של זהב שמחזיקה את כל היהלומים בתוך התכשיט. כאמור, כל השיבוץ נעשה בלחץ.
בגלל אופיו של שיבוץ זה ניתן למצוא אותו רק בתכשיטים עם מספר אבנים, ולא בטבעות אירוסין המשובצות יהלום אחד.

שיבוץ פאווה

שם השיבוץ לקוח מהמילה האנגלית “PAVE” שפירושה – ריצוף, וככה גם נראים היהלומים המשובצים בצורת הפווה, כמו מרצפות צמודות אחת לשניה.
היהלומים משובצים בצפיפות, צמודים אחד לשני, וכל יהלום מוחזק על ידי שיניים קטנטנות השומרות עליו  במקומו.
אפשר לראות סוג שיבוץ שכזה בטבעות אירוסין המשובצות יהלומי צד בנוסף ליהלום המרכזי. רוב הסיכויים שיהלומי הצד הקטנים יהיו משובצים בסגנון הפווה.

שיבוץ לחץ

בשיבוץ זה היהלום מוחזק בין שני חלקים של התכשיט היוצרים לחץ על היהלום וזה מה שאוחז בו במקומו. שיבוץ זה הוא חדש יחסית וניתן להתקל בו למשל בטבעות אירוסין עם ראש בצורת האות V, שבתוך ה-V מונח לו היהלום, ונראה כאילו הוא צף באויר, אך למעשה הוא מוחזק בלחץ על ידי שני מוטות ה-V.

הסתכלו על טבעת היהלומים שלכם, או כל תכשיט יהלום אחר, נסו לנחש איזה סוג שיבוץ בחרו עבור התכשיט שלכם, ולפתע תעריכו יותר את העבודה המפרכת והמקצועית שהשקיעו בשיבוץ הזה.
כדאי מאוד לדעת שזהב הינה מתכת מאד רכה, וגם אם השיבוץ של תכשיט היהלומים שלכם נעשה בשיא המיקצועיות, יש אפשרות שהשיבוץ יזוז, בעיקר בעקבות טראומה שנגרמה לתכשיט. אם התכשיט שלכם קיבל מכה, או נתקע במשהו, לכו לחנות התכשיטים ממנה קניתם את התכשיט בכדי לוודא שכל היהלומים מבוטחים במקומם.

בחנות של בן וגיא תוכלו לבחור לעצמכם את כל הטבעות והתכשיטים שיתאימו לך בצורה המקסימלית.
בחירת טבעת או תכשיט זה לרוב לא פשוט, מוזמנים לדבר עם צוות המומחים שלנו ולהתייעץ איתנו בכל נושא –אנחנו כאן בשבילכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נשמח לענות לכם על כל שאלה