מה הם יהלומי מעבדה?

תכשיט יהלומים מנצנץ הוא ללא מתחרים; האבן הייחודית הזו היא החומר החזק בעולם, והודות לכך, תכשיטי יהלומים מחזיקים מעמד לאורך שנים ארוכות. מלבד היהלומים הטבעיים שנכרים ברחבי העולם, קיימים גם יהלומי מעבדה שהפכו לפופולריים במיוחד במהלך השנים. כאשר שומעים את המונח הזה, רוב האנשים לא בדיוק יודעים במה מדובר. כדי לעשות סדר בנושא, אנו נסביר מה הם יהלומי מעבדה, כיצד הם מיוצרים, והאם הם איכותיים מספיק עבור תכשיטים.

לפני הכל: מה הם יהלומי מעבדה?

יהלומי מעבדה, הידועים גם כיהלומים סינטטיים ויהלומים מלאכותיים, הם יהלומים שמיוצרים במעבדה. יהלומים טבעיים הם יהלומים שכורים במכרות ברחבי העולם, ויהלום מלאכותי מיוצר על ידי מומחים בתחום. למרבה ההפתעה, יהלומים סינטטיים יוצרו לראשונה עבור מטרה שונה לחלוטין מייצור תכשיטים; מכיוון שיהלומים הם חזקים ובלתי שבירים, החלו לייצר אותם במעבדה ככלי לחיתוך של מתכות קשות ועבור תעשיות שונות.

במהלך הזמן יהלומי מעבדה החלו לצבור פופולריות גם בתעשיית התכשיטים. כיום מייצרים מהם מגוון פריטים יפיפיים, והם מהווים חלופה תואמת, איכותית וזולה יותר לעומת יהלומים טבעיים.

כיצד מייצרים יהלומי מעבדה?

יהלומים טבעיים נוצרו בשל תנאים טבעיים בסביבה שלהם – תהליכים שאורכים שנים ארוכות. לחץ וטמפרטורות גבוהות מביאים להיווצרות של יהלומים מיסוד הפחמן. כלומר, כדי לייצר יהלומים מלאכותיים – יש צורך לשחזר במעבדה את תנאי ההיווצרות של יהלומים בטבע.

בסוף המאה ה-19 התחילו ניסיונות לפתח יהלומים מלאכותיים שיהיו זהים לאלו שנוצרים בטבע. הניסיונות האלו לא צלחו, אבל הקהילה המדעית לא ויתרה. לאחר שנים של ניסיון וטעיה, הגיעה בשנת 1954 פריצת דרך שהודות לה הצליחו לייצר יהלומים בתנאים מלאכותיים.

כמו בגילויים רבים אחרים, היהלומים הראשונים שנוצרו במעבדה היו באיכות ירודה. השימוש ביהלומים האלו היה בתעשיות השונות, וקהילת התכשיטים החלה במרוץ לשים את ידיה על הטכנולוגיה לייצור יהלומים.

לאורך השנים, פותחו שיטות מתקדמות לייצור יהלומים בתנאי לחץ וטמפרטורה גבוהים. כיום מייצרים יהלומים במעבדות באמצעות הפעלת לחץ על גושים שמכילים פחמן ומתכת, או באמצעות אבקת גרפיט. בתנאי מעבדה מבוקרים, נוצרים לחץ וטמפרטורה גבוהים במיוחד שהופכים את הגושים האלו ליהלומים לכל דבר. הגושים או האבקה מחוממים לטמפרטורה של 1,400 מעלות צלזיוס, והם מתגבשים ליהלום.

התהליך הוא סטרילי כדי למנוע חדירה של חלקיקים לא רצויים ליהלומים. ייצור מקצועי ומוקפד על ייצור יהלומים מבטיח את האיכות שלהם, וכיום ישנם יהלומים סינטטיים שהם זהים כמעט לחלוטין ליהלומים טבעיים.

היתרונות של יהלומים מלאכותיים

יהלומים סינטטיים הם בעלי מספר יתרונות שהופכים אותם לפופולריים במיוחד בתעשיית היהלומים וגם בקרב חובבי תכשיטים:

זמן הייצור

היווצרות של יהלומים טבעיים אורכת שנים רבות, וצריך לתת לטבע לעשות את שלו. לעומת זאת, יהלומים סינטטיים ניתנים לייצור תוך שבועות ספורים בלבד. קיצור זמן הייצור של יהלומים מהווה יתרון משמעותי, וניתן לקבל בתהליך הזה יהלומים איכותיים בשבריר מהזמן של יהלומים טבעיים.

תהליך הייצור

אין זה סוד שתעשיית היהלומים הייתה תחת מתקפה בשנים האחרונות. כרייה של יהלומים באדמה או בנהרות עלולה לפגוע בטבע, ובמקומות מסוימים ישנו ניצול של עובדים לטובת כריית יהלומים. כאשר רוכשים יהלומים טבעיים, חשוב לוודא שהם מופקים בתהליכים של סחר הוגן. במקרה של יהלומים מלאכותיים, הבעיה הזו כלל לא קיימת. תהליך הייצור הזה הוגן והוא אינו דורש כרייה נרחבת שעלולה לפגוע במשאבים טבעיים.

עלויות

תהליך הייצור של יהלום מעבדה הוא כ-20% בלבד ממחיר ההפקה של יהלום מלאכותי. הודות לכך, המחיר של יהלומים מלאכותיים הוא כחצי מחיר ואף פחות מהמחיר של יהלומים טבעיים. כלומר, ניתן לרכוש תכשיטי יהלומים יפיפיים בלי לשלם על כך הון תועפות. בעתיד עלות הייצור של יהלומים תהיה נמוכה אף יותר, כך שניתן יהיה לרכוש תכשיטי יהלומים במחירים נמוכים יותר מהיום.

דמיון לדבר האמיתי

כאמור, יהלומים שאינם טבעיים זהים ליהלומים טבעיים. הם מאפשרים ליהנות מהיוקרה של יהלומים אמיתיים במחיר נמוך משמעותית, והם נשמרים לאורך שנים רבות. מלבד זאת, ניתן לייצר יהלומים מלאכותיים לפי דרישה: צבע, צורת החיתוך, הגימור, ומאפיינים נוספים ניתנים לוויסות, כך שניתן לייצר תכשיטים בהתאמה אישית בדיוק לפי הדרישות שלכם.

רכישת תכשיטים מיהלומים סינטטיים

אם אתם מעוניינים לרכוש תכשיטי יוקרה מיהלומים שאינם טבעיים, חשוב שתעשו זאת בחנות מקצועית בלבד. כמו עם יהלומים טבעיים, ישנם יהלומים מלאכותיים מאיכות ירודה, והתכונות שלהם שונות מיהלומים אמיתיים. למרבה הצער, יש לא מעט מקומות שמוכרים יהלומים סינטטיים מאיכות ירודה במחירים של יהלומים איכותיים.

בנוסף, ישנם מקומות שמוכרים יהלומים מלאכותיים כיהלומים טבעיים, כלומר מוכרים יהלומים במחירים מופקעים.

כדי להיות בטוחים שאתם מקבלים תמורה למחיר, חשוב לרכוש תכשיטים מכל סוג שהוא בחנות מקצועית בלבד. בין שאתם רוכשים תכשיטים יהלומים טבעיים או תכשיטים עם יהלומי מעבדה, אתם צריכים לקבל תמורה למחיר שאתם משלמים.

בנוסף, מומלץ לרכוש תכשיטים בחנות עם ניסיון בתחום, וצוות שיכול לעצב עבורכם את התכשיטים שאתם רוצים.

אם אתם מעוניינים לרכוש תכשיטים איכותיים, אנחנו בחנות ‘בן וגיא’ נשמח לעמוד לרשותכם. מזה 40 שנה המשפחה שלנו עוסקת בתחום התכשיטנות, מה שאפשר לנו לצבור ניסיון וידע רב בתחום. בתור הדור החדש במשפחה, היה חשוב לנו לשווק תכשיטים איכותיים במחירים נגישים לכל דורש.

בחנות שלנו תוכלו למצוא תכשיטים עם יהלומים טבעיים וגם תכשיטים מיהלומים מלאכותיים באיכות הגבוהה ביותר ובעיצוב שאתם רוצים. החל מטבעות אירוסין, דרך צמידים יוקרתיים, ועד לשרשראות יהלומים – אצל Ben & Guy זמינים לכם מגוון פריטים נפלאים.

יחד עם התכשיטים, אתם תקבלו שירות מלא בהתאמה אישית, לצד תעודות גמולוגיות וכל האישורים הנדרשים עבור התכשיטים. הכנסו לאתר וגלו עולם שלם של תכשיטים במחירים משתלמים ובאיכות ללא תחרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נשמח לענות לכם על כל שאלה